bluffffffffff



OM det där med att känna sig som en akademisk bluff. Jag känner mig som en bluff varje dag på jobbet. För jag sitter där och gör tidningen. Sen tittar jag mig omkring och ser de andra som gör tidningen. Vi gör den utfrån vissa nyhetsvärderingsprinciper, men mest utifrån vad vi själva vill.


sen jag kom till inrikes har det plötsligt hamnat kvinnor på fina sidan. det fanns inte innan. vilken bluff. det är en bluff att tidningen på något sätt skulle representera världen. i varje artikel är det omöjligt att få med alla nyanser, det måste förenklas och skalas av för att kunna rymmas och för att bli läst. annars får varje artikel vara en akademisk uppsats eller en bok. men tanken är ju att helheten, tidningen under en månad eller ett år ska representera verkligheten, eller olika bilder av verkligheten, eller åtminstonde de olika ståndpunkterna i verkligheten.

I Malmö är hälften av befolkningen av annat etniskt ursprung än svenskt. på tidningen är natalie från libanon, kinga från polen och kenan vet jag inte, men han fastar på ramadan så jag antar att han är muslim, hussein vet jag itne heller, men man hör på namnet. fyra personer. det finns säkert nån till, men fyra av tvåhundrafemtio.

det finns delar av malmö som inte finns i tidningen. det finns samhällsbyggnader som de på tidningen inte har en aning om att de ens existerar.

och jag är en bluff. man ringer ett samtal. de tycker nånting. sen tycker nån annan tvärtemot. kanske har nåt ökat eller minskat. kanske är något mest någonsin. kanske är någon arg på någon annan. så skriver man det, sen får man arga mail som man svarar drygt på och så får man fler arga mail.


men på universitetet kände jag mig också som en bluff för allt var så långt ifrån verkligheten. det gick inte att applicera i det vardagliga livet. mer än förenklat och avskalat, det också. jag undrade alltid vad jag gjorde där och till vilken nytta.



/M

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0