Nyttomaximering

Jag ligger i min säng och är mossig i hjärnan. Spelkvällen var trevlig! Jag drack två saftdrinkar som jag nu känner av. Härligt.

Läser EKONOMI. Visserligen på högstadienivå, det står så på boken, men det är svårt ändå. Det känns lika ovant att tänka på det sättet som det skulle kännas ovant att ta på sig ett par utsvängda jeans med låg midja. Kurvor och diagram och tusen olika begrepp som är abstrakta på ett hårt och främmande vis. Men det är intressant! Sjukt intressant. Det lilla min saftsega hjärna förstår är som ett facit till ett mensa-test. Sammanhangen uppenbarar sig! (Om än ytterst sporadiskt) Man kanske skulle bli ekonom? Åh, jag ser min framtid. Det vore behagligt att sitta och räkna tillväxt och marginalnytta och allt vad det heter hela dagarna. Dra linjer och streck och handskas med olika papper. Men nej, sen vet jag hur det blir. Platt fall - verkligheten och det viktiga finns visserligen också där, men mer någon annan stans.

Ibland (oftast) är det läskigt att tänka på den här jäkla utbildningen som jag går. Vad har jag gett mig in på? Tänk om det bara är heltokigt, en jättedum idé? Med eller utan fem års europastudier - hur sjutton ska JAG kunna få ett vettigt jobb? Jag begriper ingenting, jag fattar inte hur världen hänger samman, jag kan då rakt inte göra några skarpa analyser av min samtid. Och jag är ganska lat. När jag slösurfar hamnar jag oftare på Aftonbladets "Klick"-sidor än på internets smart-avdelning. Se M:s inlägg och tänk "tvärt om". Inte sjutton kommer en master i europakunskap råda bot på min dumhet? Jag känner mig som ett skämt och en bluff!

Men, jag haver förtröstan. Det finns ingenting som inte NTNS kan fixa, jag ser inte varför en eländing som jag skulle vara ett undantag. Eller? (EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEELLLLLLLLEEEEEEEEEEEERRRRRRRRRRR????????????)

Adios från /K

Kommentarer
Postat av: kerstin

så tänker jag med ibland. alla andra kan ju! varför skulle inte jag kunna. och så borde det väl egentligen vara. iallafall med dig karin, du är smart så in i vassen!!!!!!!!

2007-11-18 @ 21:17:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0