Minnen som sitter i doft

Alla vet att man kan minnas grejer när man känner vissa dofter. För mig är DuWops Lip Venom en sådan doft. För det köpte jag i USA och så fort jag tar på det så får jag känslan av New York, spänning, livräddhet, optimism, sensommarsol, att gå i klackar, att promenera gata upp och gata ner alldeles ensam dag efter dag, att inte veta vad som ska hända i eftermiddag. Superstarkt kommer det över mig! Tog på lite nu och blev så distraherad att jag inte kunde koncentrera på Suhrawardi utan var tvungen att skriva det här och typ gå in på flygvaruhuset och kolla på biljetter till NY fastän jag vet att jag varken har råd eller tid.



Och så får man stora läppar också säger de.

Kan inte någon annan berätta ett minne som sitter i doft? Eller alla kanske inte minns av dofter? Kerstin ser saker i färger vet jag.

/krrrnnnn

Kommentarer
Postat av: Luktfakta:

Luktsinnet är starkt kopplat till grundläggande funktioner som minne och känsla. Luktnerven kopplar direkt både till den hjärnstruktur som kallas amygdala, och som är ett centrum för känslor, och till hippocampus där nya minnen lagras. Faktum är att det bara är två synapser, eller kopplingssteg, mellan luktnerven och amygdala. Impulserna från de andra sinnena tar däremot långa omvägar i hjärnan innan de kommer till amygdala.

2008-03-05 @ 19:02:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0