synestesi

jag vill också ha en homer.

ja, bokstäver och siffror i färg, det kallas för synestesi. och hänger ihop med hur man ser dagar, veckor, månader år inne i huvudet.

"Kopplat till konstnärlighet Författare, konstnärer och musiker.
Monica Vester (artikeln nedan) menar att människor med synestesi verkar ha en högre grad av kreativitet än andra. Genom att gå tillbaks i historien har hon hittat kända personer som använder sig av metaforer och liknelser som påminner om synestesi. Några av dem är August Strindberg, Vilhelm Ekelund och Wassily Kandinsky.
Vissa hade troligtvis synestesi, andra inte.
Så här skriver Maria Gripe i ?Skuggan över stenbänken?: ?Mamma hette Elisabet och kallades Elsa. Det passade henne. Elsa är för mig mörkt, liksom Elisabet (...) Pappa hette Carl Vilhelm. Mamma använde alltid bägge namnen. Det kändes riktigt. Carl är ljust för mig, men Vilhelm mörkt. (...) Roland, min bror, är brunhårig och brunögd, liksom hans namn skiftar helt i brunt, tycker jag?."

ja, så kan det vara!

www.synestesi.se

jag får minnen av barndomsdisco från vissa hårspray. det var nåt med lila-grå flaska, som jag lånade av mamma som luktade väldigt gott. och de där bodylotionarna och deosarna man kunde köpa på h&m när man gick i åttan. peach och strawberry.

men min godaste doft är doften av solhud, öl och lite cig på en kille.

"du luktar som min bästa öl, ska vi hångla?"

/curse-teen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0