Unga hem?

Yo alla. Jag bara undrar en sak. Var inne på boplats.se och låtsaskollade på lägenheter. (Ja, jag bor i värsta bästa Ranängscrib och nej, lägenheterna på Boplats är ju inte direkt fantasieggande. Men ändå!) Ett nytt projekt, Unga Hem, verkar ha börjat idag. Det går ut på att 1000 lägenheter ska göras tillgängliga för ungdomar 18-29 år, innan 2010. Jo visst säkert bra grej liksom, att öronmärka lägenheter åt ungdomar, folk man känner får iaf en promille större chans att bo någonstans. Det vet ju alla hur pissigt svårt det är att få tak över huvvet. So far so good.

Men hörrni! Man får inte vara med och söka lägenheterna om man är student!!! Why, oh why? Sluta gnäll, studenter kan ju söka studentlägeheter, kan man ju tänka. Men så här ser det ut på lägenhetsfronten @ boplats just nu:
  • det finns 90 lediga lägenheter under 4000 kronor (vilket väl får anses vara en rimlig smärtgräns om man lever på CSN)
  • 22 st av dessa 90 är inte reserverade för någon - alla kan söka
  • 14 lägenheter är studentlägenheter
  • 52 lägenheter är Unga Hem-lägenheter
Som student kan jag alltså söka 36 lägenheter med en hyra under 4000 kronor. Hade jag inte pluggat hade jag kunnat söka 74 stycken! Student"lägenheterna" är dessutom bara rum på 18 kvm = om man är student och inte känner sig så pepp på att bo instuvad som en sill på Gibraltargatan är det alltså 22 lägenheter som gäller.

Kanske ska ta en sabbatstermin i höst när det blir dags att söka lägenhet?

(En annan syn på saken skulle ju också kunna vara den att det vore bättre om det fanns billiga lägenheter till alla som ville bo. Finns ju sats en del folk som varken är studenter eller unga men som ändå är i ganska fett behov av en lägenhet för under 4000 kronor. Så vitt jag vet börjar inte pengarna trilla in av sig själva bara för att man fyllt 30.)

Här ligger man och gör annat än sover (hur svårt kan det vara egentligen att bara blunda och börja snarka?). Dagens tanke, förutom det här med lägenheterna då, måste väl vara att NTNS är bra på allt förutom en grej... Mer om detta någon annan gång.

Nattinatt/KaRIN

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0